Wyzwania przed branżą audytorów

Na pytania:

Z jakimi wyzwaniami zmierzą się audytorzy w 2015 i 2016 r.?
Co z rotacją firm, wojną cenową i rozszerzoną listą usług?
Na jakie problemy mogą napotykać audytorzy w swojej pracy?
Do czego powinni się dobrze przygotować?

odpowiada ekspert PKF, Zastępca Dyrektora w Departamencie Projektów Audytorskich - Małgorzata Godlewska

Wyzwania jakie stoją przed branżą audytorów w latach 2015 i 2016 są związane z zatwierdzeniem w maju 2014 r. przez Radę i Parlament Europejski pakietu legislacyjnego, zawierającego Rozporządzenie oraz Dyrektywę, których celem jest zreformowanie unijnego rynku usług audytorskich. Nowe przepisy weszły w życie 16 czerwca 2014 r., przewidziano jednak dwuletni okres przejściowy w zakresie ich stosowania co oznacza, że zaczną obowiązywać w 28 państwach członkowskich UE od 17 czerwca 2016 r.  Firmy audytorskie mają więc niewiele czasu, aby się przygotować do czekających ich zmian.

Branża audytorów stoi więc przed następującymi wyzwaniami:

  1. Obowiązkowa rotacja firm audytorskich: Firmy audytorskie będą zobowiązane do rotacji po upływie maksymalnego okresu świadczenia usługi badania ustawowego, wynoszącego 6 lat (z wyjątkami). Obowiązywać ma także okres przerwy (wynoszący 4 lata), po upływie którego firma audytorska będzie mogła zostać ponownie zaangażowana przez tego samego klienta. Obowiązkowa rotacja firm badających sprawozdania finansowe jest jednym ze sposobów zwiększenia niezależności, obiektywizmu i profesjonalnego sceptycyzmu audytorów, jakim przyglądają się organy nadzoru na całym świecie. Zmiana ta ma spowodować „przełamania” dominacji Wielkiej Czwórki na unijnym rynku firm audytorskich oraz korzystnie wpłynąć na rozwój lokalnych firm audytorskich.
  2. Obowiązek organizowania przetargu na usługi audytorskie: Powołując nowego biegłego rewidenta, jednostki interesu publicznego będą zobowiązane do przeprowadzenia otwartej i przejrzystej procedury przetargowej. Rozwiązanie to ma sprzyjać zasadzie równego traktowania firm audytorskich. Jako, że ceny za usługi badania sprawozdań finansowych sięgnęły już przysłowiowego dna oczekiwanie jest, że w latach 2015 i 2016 ceny będą rosły, a ich wzrostowi będzie towarzyszył wzrost jakości pracy biegłych rewidentów bo takie jest oczekiwanie ze strony Klientów. Jak pokazał niedawny kryzys finansowy na przykładzie instytucji finansowych kluczowa jest współpraca z podmiotami audytorskimi, które zapewniają wysoki standard świadczenia usług, każdego Klienta traktują indywidualnie, są bezstronne i niezależne tj. nie zachodzi w ich przypadku konflikt interesów dzięki czemu mogą ostrzec Klienta na czas przed zagrożeniem kontynuacji działalności.
  3. Usługi niezwiązane z badaniem sprawozdań finansowych: Firmy audytorskie obejmie zakaz świadczenia usług niezwiązanych z badaniem na rzecz klientów, których sprawozdania finansowe firmy te badają. Obecnie w szczególności duże firmy audytorskie zysk generują na usługach doradczych, gdyż usługi rewizji finansowej są obecnie realizowane na niskiej marży niejednokrotnie kilkuprocentowej. Może to spowodować specjalizację firm audytorskich i podział na podmioty badające i podmioty doradcze.
  4. Umożliwienie biegłym rewidentom wykonywania zawodu w całej Europie: Firmy audytorskie będą mogły świadczyć usługi w całej UE, przy czym przy przeprowadzaniu badań ustawowych wszystkie firmy oraz wszyscy biegli rewidenci będą musieli spełniać wymogi międzynarodowych standardów rewizji finansowej. Wpłynie to na większą liczbę firm audytorskich konkurujących o jednego Klienta co może spowodować łączenie się firm audytorskich, gdyż mniejsze podmioty mogą nie być w stanie sprostać konkurencji.

Komentarz powstał na prośbę redakcji dzienników Rzeczpospolita oraz Gazeta Giełdy 'Parkiet' do "Rankingu najlepszych firm audytorskich 2014 roku" opublikowanego 30.03.2015 r.

Szybki kontakt

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości - skontaktuj się z nami. Odpiszemy lub oddzwonimy po zapoznaniu się z treścią formularza.

** wypełnij przynajmniej jedno z pól oznaczonych gwiazdkami (**): adres e-mail lub numer telefonu. Dzięki temu będziemy mogli skontaktować się z Tobą w odpowiedzi na Twoją wiadomość.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych, w zależności od przedmiotu zapytania ofertowego, będzie PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k., PKF BPO Sadowska – Malczewska Sp. z o.o. Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o. o. lub PKF Brevells Cekiera Sp. k., wszystkie z siedzibą przy ul. Orzyckiej 6/1B, 02-695 Warszawa. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu obsługi skierowanego zapytania. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani / Panu prawach oraz o danych kontaktowych Administratorów, znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Skontaktuj się z nami
Ewa Jakubczyk-Cały
Ewa Jakubczyk-Cały
Partner Zarządzający PKF Consult +48 22 560 76 50

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.