
Wycena przedsiębiorstwa lub wycena firmy jest procesem bardzo złożonym, służącym do określenia wartości rynkowej, godziwej bądź inwestycyjnej przedsiębiorstwa, jak również innych aktywów. Dlatego w celu jej przeprowadzenia oddajemy do Państwa dyspozycji całe nasze doświadczenie i wysokie kompetencje. Przeprowadzamy rocznie kilkaset wycen przedsiębiorstw lub innych aktywów na potrzeby transakcyjnej sprawozdawczości finansowej oraz procesów podatkowych. Wycena jest niezbędna m. in. dla:
Wycena ma na celu dostarczenie rzetelnej oraz wiarygodnej, a jednocześnie przygotowanej przez niezależny podmiot informacji o przedmiocie wyceny. Wycena jest przydatna zarówno w przypadku firm prywatnych, jak również spółek Skarbu Państwa czy podmiotów notowanych na giełdzie.
Posiadamy doświadczony zespół specjalizujący się w profesjonalnych wycenach przedsiębiorstw który ma zarówno solidne podstawy teoretyczne, jak i bogate praktyczne doświadczenie.
Do zespołu PKF świadczącego usługi wycen należą profesjonaliści z różnych krajów na całym świecie. Nasi fachowcy posiadają bogate doświadczenie w wielu sektorach gospodarki oraz znają lokalne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe.
Nasza oferta w zakresie wyceny przedsiębiorstw i firm obejmuje:
Do wyceny przedsiębiorstw i firm stosujemy:
1. Metody dochodowe (DCF):
2. Metody majątkowe:
3. Metody porównawcze:
4. Metodę opcji realnych (Real Option Valuation).
Metody wyceny przedsiębiorstwa - zalety i wady
Istnieje wiele metod wyceny przedsiębiorstw. Decyzja o wybraniu jednej z nich powinna być podjęta w zależności od m.in. takich czynników, jak indywidualna sytuacja podmiotu, wobec którego wykonywana jest wycena przedsiębiorstwa (jego sytuacja majątkowa, źródła finansowania, czy branża - inaczej będzie wyglądać wycena przedsiębiorstw przemysłowych będących w restrukturyzacji, inaczej zaś zostanie wykonana wycena spółek internetowych wdrażających nowatorskie rozwiązania). Bardzo ważna jest szczególnie wycena spółek kapitałowych i notowanych na giełdzie, która wpływa m.in. na decyzje co do zakupu papierów wartościowych przez inwestorów. Główne metody wyceny przedsiębiorstw są następujące:
Oczywiście, przeprowadzenie wyceny firmy nie jest procedurą ograniczoną wyłącznie do jednej metody. Możliwe - a nawet zalecane - jest zastosowanie kilku różnych metod wyceny wartości przedsiębiorstw i porównanie uzyskanych wyników.
Przeprowadzanie wyceny przedsiębiorstw - nie tylko liczby
Podczas wykonywania wyceny przedsiębiorstw należy koniecznie pamiętać o tym, że biznes to nie tylko liczby. Oczywiście, stanowią one bardzo ważny element funkcjonowania firm, lecz podczas analizy wartości podmiotu ważne jest także określenie jego atutów i słabości oraz specyfiki branży, w której działa.
I tak np. w przypadku firm handlowych podczas wyceny przedsiębiorstw trzeba skupić się przede wszystkim na wartości posiadanych przez nią zapasów czy struktury należności od odbiorców (takie czynniki, jak np. uszkodzone zapasy oraz wysoki udział przeterminowanych należności mogą w znaczący sposób obniżyć wartość firmy), a duże przedsiębiorstwa przemysłowe powinny być wyceniane przede wszystkim z zastosowaniem metody majątkowej wspieranej przez porównanie z wartością podmiotów konkurencyjnych (metody mieszane). Z kolei wycena spółek internetowych powinna być skupiona przede wszystkim na stanie wartości niematerialnych i prawnych (w ich skład wchodzą licencje, prawa autorskie itd.), gdyż to właśnie ten element majątku jest w dużej mierze odpowiedzialny za budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Metoda wyceny powinna uwzględniać m. in. cel i przedmiot wyceny, etap rozwoju przedsiębiorstwa oraz dostępność danych. Przy wyborze metody wyceny staramy się jak najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania klienta, prowadząc rozmowy z wycenianą spółką. Wykorzystujemy sprawdzone i powszechnie uznane metody wyceny, oparte na międzynarodowych standardach. Dzięki prawidłowo dobranej i umiejętnie przeprowadzonej wycenie spółki z zastosowaniem odpowiednich metod wyceny można zminimalizować ryzyka związane z podjęciem nietrafionych decyzji o znaczeniu strategicznym dla przedsiębiorstwa. Wiarygodnie określona wartość przedsiębiorstwa stanowi ważną informację podczas transakcji kupna-sprzedaży, procesów fuzji i przejęć, aportów, przekształceń lub restrukturyzacji.