Na pytania:

Czy wojna cenowa nie przełoży się na gorszą jakość badań?
Czy audytor nadal zauważa presję cenową?
Czy to kryterium ceny jest najważniejsze dla firm?
Co zrobić by było inaczej?
Jakie są zagrożenia takiego podejścia?

odpowiada biegły rewident i Partner w PKF Consult - Mariusz Kuciński.

Jestem przekonany, że wojna cenowa na rynku usług audytorskich, nie przełoży się na gorszą jakość usług podstawowych, przynajmniej jeżeli chodzi o większe podmioty zrzeszone w sieciach międzynarodowych. Nie wykluczam natomiast że może się to przełożyć na jakość usługi w sferze szeroko rozumianej obsługi klienta oraz ograniczenia zakresu usługi do minimum wymaganego przez standardy. Przy okrojonych budżetach, czas który będzie mógł zostać poświęcony na obsługę klienta w naturalny sposób będzie alokowany na czynności rewizyjne, a ograniczany na wszystkich innych. Na tym właśnie polega pewien paradoks, klienci z jednej strony oczekują aby audyt dostarczał poza samym zapewnieniem i atestacją również innych wartości, a z drugiej strony poprzez presję na ceny ni chcą za to płacić. Uważam, że na pytanie czy cena jest w tego typu usłudze najistotniejsza zdecydowana większość klientów odpowiedziałaby, że nie, natomiast z uwagi na presję na wyniki oraz chęć nieustannego ograniczenia kosztów, w praktyce klienci dużą wagę przykładają do ceny usługi. 

Komentarz powstał na prośbę redakcji dzienników Rzeczpospolita oraz Gazeta Giełdy 'Parkiet' do "Rankingu najlepszych firm audytorskich 2014 roku" opublikowanego 30.03.2015 r.