Świadectwo pracy – ważne zmiany od 23 maja 2023 r.

14.06.2023

Artykuł autorstwa eksperta PKF (Adrianna Kucharska - Starszy specjalista projektów kadrowo-płacowych w PKF BPO) został opublikowany 14 czerwca 2023 r.

23 maja 2023 wprowadzono rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy. Zmieniła się treść świadectwa pracy oraz znajdują się w nim informacje o wykorzystaniu w danym roku dni zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej, urlopu opiekuńczego oraz okazjonalnej pracy zdalnej. Od 7 kwietnia 2023 r. pracownicy mają prawo do skorzystania z okazjonalnej pracy zdalnej w wymiarze 24 dni w roku. Pula tych 24 dni przypada na dany rok kalendarzowy, dlatego w przypadku zmiany pracodawcy kolejny pracodawca powinien mieć informację o liczbie dni pracy zdalnej wykorzystanej u poprzedniego pracodawcy.

Od 24 kwietnia 2023 r. pracownicy mają prawo do:

  • zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej - w wymiarze 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym,
  • urlopu opiekuńczego - w wymiarze 5 dni w roku kalendarzowym.

Te informacje zostały wprowadzone do świadectwa pracy na podstawie rozporządzenia ogłoszonego 15 maja 2023 r.

Zgodnie z rozporządzeniem, w ust. 6 świadectwa pracy dotychczasowy pracodawca będzie wskazywał:

  • w pkt 1 - informacje o liczbie dni lub godzin zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 148 indx 1 § 1 k.p (zwolnienie z powodu siły wyższej), wykorzystanych w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
  • w pkt 3 - informacje o liczbie dni urlopu opiekuńczego wykorzystanych w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
  • w pkt 10 - informacje o liczbie dni wykonywania pracy zdalnej przewidzianej w art. 67indx 33 § 1 k.p. (okazjonalna praca zdalna) w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy.

Jakie możesz ponieść konsekwencje w skutek nieterminowego wydania świadectwa pracy?

  • Gdy pracownik poniósł szkodę w skutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy, zwłaszcza gdy nie może rozpocząć innego zatrudnienia przysługuje mu odszkodowanie zgodnie z art. 98 § 1 k.p.
  • Pracownik w takiej sytuacji może na podstawie art. 471 k.c. w związku z art. 300 k.p. dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem bądź wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 1, § 2 k.p.) warto nadmienić iż wyrządzona szkoda może mieć również związek z utratą zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy.
  • W takim przypadku odszkodowanie dla pracowni ka będzie przysługiwało w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
  • Warto zapamiętać, pracownik może wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 14 dni od jego otrzymania (art. 97 § 2 indx 1 k.p.), w razie uwzględnienia wniosku pracownika, pracodawca wydaje w tym terminie nowe świadectwo pracy.

W dobie szybko zmieniających się przepisów prawa pracy, rozporządzeń wykonawczych, skorzystanie z wiedzy ekspertów którzy są na bieżąco z przepisami prawa może uchronić Cię przed ewentualnymi przykrymi konsekwencjami.

W PKF Polska jesteśmy na bieżąco z przepisami prawa pracy. Od 30 lat wspieramy firmy w obsłudze kadrowo-płacowej. Delegując zadania zewnętrznym specjalistom, pracodawcy odciążają swoich pracowników oraz zyskują szerszą perspektywę na problemy w swojej firmie.

Skontaktuj się z nami
Joanna Brzezińska
Joanna Brzezińska
Associate Partner ds. Outsourcingu +48 502 387 525

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.