Ułatwienia w fakturach korygujących dzięki SLIM VAT?

20.10.2022

Ustawa z dn. 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 Poz. 2419) wprowadziła m.in. zmiany w sposobie rozliczania faktur korygujących, w których wystąpiło zmniejszenie podstawy opodatkowania (korekta „in minus”) oraz wcześniej nieregulowanych ustawą faktur korygujących „in plus”, czyli takich, w których nastąpiło zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

DODANE ZAPISY W USTAWIE

Do art. 29a dodano ust. 17 oraz 18 w brzmieniu:

„17. W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.

18. W przypadku eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zwiększenie podstawy opodatkowania, o którym mowa w ust. 17, następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały te transakcje”.

ZMIANY „IN PLUS”

Wprowadzony zapis uzależnia przypisanie i rozliczenie faktury korygującej od identyfikacji daty/okresu, w którym wystąpiła przyczyna korekty. Praktycznie oznacza to, że w przypadku błędów w stawce, kwocie, ilości produktów, które wpływają na zwiększenie podstawy opodatkowania i były znane/istniały w dniu wystawiania faktury pierwotnej, fakturę korygującą również należy rozliczyć w okresie objętym fakturą pierwotną. Jeśli przyczyna korekty zaistniała po wystawieniu faktury pierwotnej, wówczas jest ona rozliczana w okresie zgodnym z datą wystawienia tejże korekty.

Korekty wystawiane w WNT podlegają tym samym zasadom (art. 30a ust. 1). W przypadku eksportu oraz transakcji WDT wprowadzono zastrzeżenie, które wskazuje na konieczność wykazania transakcji w okresie nie wcześniejszym aniżeli okres transakcji pierwotnej.

Zasadniczo wprowadzone zapisy są odzwierciedleniem stosowanej praktyki oraz orzecznictwa. Występuje jednak wątpliwość co do określenia daty „zaistnienia przyczyny zwiększającej podstawę opodatkowania”. Brak wpisania wyjaśnienia bezpośrednio w treści ustawy, a jedynie w uzasadnieniu do projektu, gdzie nie ma mocy wiążącej, pozostawia pole do interpretacji.

ZMIANY „IN MINUS”

Zmiany wprowadzone w art. 29a ust. 13 Ustawy zwalniają podatnika z obowiązku potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi i rozliczenia jej zgodnie z tą datą. Nowe brzmienie przepisu nakazuje dokonanie rozliczenia faktury korygującej w okresie rozliczeniowym, „w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją”. Jeśli w dacie wystawienia faktury korygującej warunki te nie są spełnione, okres rozliczeniowy faktury musi być zgodny z okresem, w którym podatnik dokumentację tę uzyskał.

KOREKTY „IN MINUS W PRAKTYCE”

O ile w praktyce uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę rodziło trudności, tak nie mniejsze mogą wyniknąć ze stosowania nowego rozwiązania. Niezbędne stało się posiadanie „dokumentacji” uzgodnionej z nabywcą, która jest podstawą do obniżenia podstawy opodatkowania, gdzie wcześniej sama potwierdzona faktura korygująca była wystarczająca. Aby ująć fakturę korygującą w okresie jej wystawienia, nowe regulacje wymagają od sprzedawcy spełnienia łącznie trzech warunków:

  1. Posiadania dokumentacji potwierdzającej, że uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego,
  2. Posiadania dokumentacji, z której wynika, że przesłanki obniżenia zostały wypełnione oraz
  3. Faktura korygująca jest zgodna z dwoma powyższymi warunkami.

Podatnicy zatem będą zmuszeni do gromadzenia i archiwizowania dodatkowej dokumentacji w postaci np. umów handlowych i porozumień, korespondencji handlowej z kontrahentami, dokumentów magazynowych potwierdzających spełnienie wszystkich trzech wymienionych wyżej warunków.

Od nabywców wymagane jest zaś łączne spełnienie warunku pierwszego i drugiego, żeby mógł obniżyć podatek naliczony. Co więcej, jeżeli spełnienie powyższych warunków nastąpi po rozliczeniu faktury pierwotnej, to nabywca (np. w przypadku błędów w fakturze pierwotnej) będzie zmuszony skorygować rozliczenie VAT i ująć fakturę korygującą w okresie rozliczeniowym, w którym została rozliczona faktura pierwotna, podczas gdy według regulacji obowiązujących dotychczas, mógł ująć fakturę korygującą na bieżąco.

OKRES PRZEJŚCIOWY

Uchylone przepisy mogą być stosowane w okresie przejściowym, czyli do końca 2021 r., po pisemnym uzgodnieniu między stronami, które musi nastąpić przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021.

WPŁYW ZMIAN NA ROZLICZENIA FAKTUR KORYGUJĄCYCH

Jednoznacznie można potwierdzić fakt wystąpienia zmian w obszarze rozliczania faktur korygujących. Ocena, czy są one pozytywne, zapewne będzie indywidualna dla podatników. W zależności od branży, relacji z klientami oraz innych czynników mogą one zostać uznane za ułatwienie lub wręcz przeciwnie. Niemniej mają istotny wpływ na sposoby funkcjonowania firm i codzienną pracę księgowych.

Pliki do pobrania

Skontaktuj się z nami
Joanna Brzezińska
Joanna Brzezińska
Associate Partner ds. Outsourcingu +48 502 387 525
Może Cię zainteresować

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.