Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – od dnia 13.10.2019 r. nowe obowiązki rejestracyjne nałożone na spółki osobowe

17.10.2019

W dniu 13.10.2019 r. Ministerstwo Finansów udostępniło Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR), czyli system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką.

Jakie dane zawiera CRBR

Rejestr gromadzi dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych spółek:

  • jawnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych,
  • z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • prostych spółek akcyjnych  (od 01.03.2020 r.)
  • akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych

Kto zgłasza dane do CRBR

Dane do CRBR zgłasza wyłącznie osoba uprawniona do reprezentacji spółki pod rygorem odpowiedzialności karnej zobligowane są do składania oświadczeń o prawdziwości zgłoszonych informacji. Nie ma możliwości powierzenia tego zadania innym osobom. 

Jak zgłosić dane do CRBR

Zgłoszenie do CRBR składa się bezpłatnie
w formie elektronicznej na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/crbr/

Wzór dokumentu elektronicznego jest dostępny w Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych nr wzoru 2019/08/22/8410

Zgłaszane dane powinny odpowiadać rzeczywistości. Zgłoszenie – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – zawiera oświadczenie osoby zgłaszającej o prawdziwości zgłaszanych informacji (jest ono składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia).

Osoba, która zgłasza i aktualizuje dane, ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zgłoszeniem do CRBR nieprawdziwych danych, a także za niezgłoszenie w ustawowym terminie danych i zmian danych objętych wpisem do rejestru. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba zgłaszająca i aktualizująca informacje o beneficjentach rzeczywistych nie ponosi odpowiedzialności.

Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) zgłoszenia jest wydawane po przeprowadzeniu pozytywnej weryfikacji struktury logicznej zgłoszenia pod względem zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego i spójności danych oraz ważności kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

 Złożenie wniosku za pośrednictwem strony internetowej umożliwi:

  • sprawdzenie statusu przetwarzania wniosku;
  • wyświetlenie udostępnionej informacji
    o beneficjentach rzeczywistych oraz jej zapisanie w pliku zewnętrznym.

Udostępnienie informacji o beneficjentach rzeczywistych następuje maksymalnie w ciągu 5 minut od złożenia wniosku (wg stanu na moment ich udostępnienia). Jeżeli wniosek dotyczy informacji za określony przedział czasowy, informacje zostaną udostępnione maksymalnie w terminie do końca następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku.

Ile czasu jest na zgłoszenie danych do CRBR 

Spółki, które zostały wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących CRBR (13.10.2019 r.) mają obowiązek zgłosić informacje o beneficjentach rzeczywistych do dnia 13.04.2020 r. Oznacza to, że dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych omawianych podmiotów mogą nie figurować w rejestrze w okresie przejściowym i w konsekwencji nie będą jeszcze dostępne.

 W przypadku podmiotów, które zostaną wpisane do KRS po 13.10.2019 r zobligowane są zgłosić dane beneficjenta rzeczywistego najpóźniej w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS.

 W przypadku aktualizacji danych w KRS – obowiązek zgłoszenia powstaje najpóźniej w terminie 7. dni od ich zmiany. Do biegu terminów nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.

Korekta

W przypadku stwierdzenia oczywistej omyłki w złożonym zgłoszeniu podmiot składa niezwłocznie, nie później niż w terminie 3. dni roboczych od dnia stwierdzenia oczywistej omyłki, skorygowane zgłoszenie z poprawnymi danymi.

W sytuacji gdy organ właściwy w sprawach CRBR stwierdzi, że zgłoszenie zostało złożone
z naruszeniem art. 58-61 ustawy z dnia 01.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu lub zawiera oczywiste omyłki, podmiot składa ponownie zgłoszenie w terminie 3. dni roboczych od dnia wpływu albo udostępnienia żądania ponownego złożenia zgłoszenia przekazanego temu podmiotowi – w formie pisemnej, przez Ministra Finansów. Składane ponownie zgłoszenie powinno zawierać poprawne dane.

...

Pełny artykuł znajduje się poniżej

 

 

Pliki do pobrania

Skontaktuj się z nami
Agnieszka Chamera</br>Podatki
Agnieszka Chamera
Podatki
Partner Zarządzający PKF Tax&Legal
Doradca podatkowy
+48 609 331 330

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.