Jesteś tu: strona główna / Usługi / Konsulting / Wycena / Wycena wartości niematerialnych
Spojrzenie z boku pozwala dostrzec to, co wprost nie jest widoczne.
15.04
2016
poprzednia następna

Wycena

Proces wyceny podmiotów gospodarczych swoją interdyscyplinarnością i nierzadko istotnością dla strategicznych decyzji przedsiębiorstwa, wymaga gruntownej i szerokiej wiedzy z zakresu finansów i ekonomii oraz bogatego doświadczenia nie tylko na rynku finansowym, ale przede wszystkim w biznesie.

Wycena wartości niematerialnych

Aktywa niematerialne w nowej rzeczywistości gospodarczej, gdzie coraz większe znaczenie dla ogółu majątku przedsiębiorstwa mają różnego rodzaju własności intelektualne o charakterze niematerialnym, dynamicznie rosną na znaczeniu. Wraz z tym, zwiększa się rola wiarygodnych metod i narzędzi stosowanych do szacowania wartości niematerialnych i prawnych.

Współczesna rzeczywistość – w której funkcjonowanie przedsiębiorstw opiera się w dużej części na wiedzy i informacji – pozwala nam bez problemu wskazać podmioty (branże), których działalność opiera się  głównie na wytworzonych aktywach niematerialnych. Zdajemy sobie sprawę jak ważna dla firmy jest wycena znaku towarowego czy wycena marki. Szczególnie dla tych jednostek, możliwość wiarygodnego oszacowania wartości aktywów o szczególnie wysokiej zmienności w czasie (często niemożliwej nawet do określenia) jest wyjątkowo istotna.

Mając tego świadomość, realizując usługi wyceny aktywów niematerialnych, dokładamy najwyższej staranności i w hierarchii najwyżej traktujemy zasadę reprezentacji interesów naszych Klientów.  

W ramach wyceny wartości niematerialnych i prawnych realizowana jest:

  • Wycena marki (produktowej i korporacyjnej), marki sieci dystrybucji,
  • Wycena znaku towarowego
  • Wycena patentów, licencji, kontraktów długoterminowych,
  • Wycena Know-how, prac badawczo-rozwojowych i innych własności intelektualnych, oraz
  • Test na utratę wartości firmy (zgodnie z MSR 36).

W zależności od rodzajów wartości niematerialnych i prawnych, celu wyceny i obowiązujących regulacji prawnych, wycenę tych aktywów realizujemy za pomocą podejścia dochodowego, kosztowego lub rynkowego.

Podejście dochodowe

W ramach tego podejścia wyróżnia się dwie zasadnicze metody wyceny:

  • Metodę kapitalizacji opłat licencyjnych – opartą na oszacowanej hipotetycznej wartości bieżącej przyszłych opłat licencyjnych jaką użytkownik marki musiałby zapłacić za jej wykorzystanie;
  • Metodę nadwyżki stopy zwrotu – polegającej na oszacowaniu wartości przyszłych przepływów pieniężnych wynikających wyłącznie z posiadania danego aktywa niematerialnego.

Podejście kosztowe

Którego podstawowe założenie opiera się na przekonaniu, że wartość danego aktywa jest porównywalna z wartością bieżącą kosztów jego odtworzenia.

Podejście rynkowe

Gdzie determinantem wartości jest wartość transakcji rynkowych, których przedmiotem były porównywalne aktywa niematerialne.

Ta strona używa cookie

Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
zamknij

Dziękujemy za Twoje zaufanie

Twój adres e-mail został dodany do naszej bazy adresowej systemu Newsletter. Od tej pory, będziesz otrzymywał wszystkie ważne informacje.
Za chwilę otrzymasz od nas e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail oraz linkiem dostępu do materiałów Strefy wiedzy PKF.
Zamknij

Dziękujemy, że jesteś z nami

Twój adres e-mail znajduje się już w naszej bazie danych. Za chwilę otrzymasz od nas e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail oraz linkiem dostępu do materiałów Strefy wiedzy PKF. W przypadku problemów prosimy o kontakt z marketing@pkfpolska.pl.
Zamknij