DSA - wysokie kary dla popularnej aplikacji społecznościowej?

21.02.2024

KONSTYTUCJA INTERNETU - UNIJNY AKT O USŁUGACH CYFROWYCH

17 lutego 2024 roku wszedł w życie akt o usługach cyfrowych („DSA”) zwany też Konstytucją Internetu – jest to przełomowy zbiór przepisów UE, który ma sprawić, by środowisko online było bezpieczniejsze, sprawiedliwsze i bardziej przejrzyste. DSA jest rozporządzeniem unijnym, a zatem stosuje się go bezpośrednio na terenie Unii Europejskiej, bez konieczności implementacji do krajowego porządku prawnego.

DSA był stosowany już w części od 16 listopada 2022 roku. Przepisy, które zaczęły obowiązywać kilka dni temu nakładają nowe obowiązki dla przedsiębiorców świadczących usługi pośrednie tj. hosting oraz dostęp do internetowych platform handlowych.

Głównym celem DSA jest zwalczanie dezinformacji oraz nielegalnych i szkodliwych działań w Internecie. Regulacja ma służyć zwiększeniu ochrony konsumentów i ich praw podstawowych.

W tym celu DSA zapewnia m.in.:

a) łatwy sposób na zgłoszenie przez użytkownika nielegalnych treści, towarów lub usług,

b) silniejszą ochronę osób nękanych i nękanych w Internecie,

c) przejrzystą reklamę,

d) zakaz stosowania niektórych rodzajów reklamy profilowanej (np. reklamy wykorzystującej dane wrażliwe lub dane małoletnich),

e) łatwe w użyciu, bezpłatne mechanizmy reklamacyjne w przypadku usunięcia przez platformę internetową treści użytkownika,

f) ograniczenie stosowania przez platformy „ciemnych wzorców”.

Co to są ciemne wzorce i dlaczego są szkodliwe?

Ciemny wzorzec to taki sposób projektowania strony internetowej, który powoduje, iż użytkownik podejmuje działania, których nie planował. Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie.

Klient jest zainteresowany zakupem określonego produktu przez Internet. Wyszukiwarka pokazuje 5 sprzedawców z podobną ceną, natomiast jest jeszcze jeden sprzedawca, znacznie tańszy od konkurencji. Klient wchodzi na stronę tego sprzedawcy, jednak okazuje się, że wybrany produkt jest niedostępny.

Ciemny wzorzec w tym przypadku polega na tym, że sprzedawca celowo podaje niższą cenę, aby zachęcić klienta do wejścia na jego stronę. Mimo, że produkt wybrany przez klienta jest niedostępny, to jednak szansa na to, że klient skorzysta z oferty sprzedawcy i zakupi produkt, którym początkowo nie był w ogóle zainteresowany, jest większa.

Takie projektowanie ma na celu zmanipulowanie użytkownika, stąd też stosowanie takich praktyk jest wyjątkowo szkodliwe dla konsumenta.

DSA ma zastosowanie do wszystkich pośredników i platform internetowych, świadczących usługi na terytorium EOG, niezależnie od tego czy ich siedziba mieści się na tym terytorium.  

Jedynie przedsiębiorcy posiadający status mikro lub małego przedsiębiorcy (tj. zatrudniający do 50 pracowników i których obrót roczny nie przekracza 10 mln euro) zostali wyłączeni spod znacznej części obowiązków przewidzianych dla dostawców platform internetowych.

Kary za naruszenia DSA są bardzo surowe i wynoszą nawet 6% rocznych światowych przychodów lub obrotów dostawców usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym.

Po zaledwie kilku dniach obowiązywania DSA zostało wszczęte pierwsze postępowanie w stosunku do popularnej aplikacji społecznościowej w związku z podejrzeniem naruszenia przejrzystości i obowiązków w zakresie ochrony nieletnich. Jeśli serwis zostanie uznany za winnego naruszenia zasad DSA, to grożą mu kary w wysokości 6% światowego obrotu!

Aby uniknąć ryzyka związanego z tak wysokimi karami za naruszenie DSA, warto zatem zastanowić się nad audytem zgodności świadczenia usług pośrednich z nowymi przepisami.

Jeśli chcieliby Państwo uzyskać szczegółowe informacje dotyczące nowego stanu prawnego oraz proponowanych przez nas usług w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z naszym działem prawnym!

Skontaktuj się z nami
Kinga  Cekiera
Kinga Cekiera
Partner Zarządzający PKF Brevells
Radca prawny
+48 501 074 669
Może Cię zainteresować

PKF News

Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.

Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej

Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.