Sektor publiczny

Dzięki podziałowi zadań, odpowiedzialności i ryzyka w ramach PPP osiąga się najbardziej efektywny ekonomicznie sposób tworzenia infrastruktury i dostarczania usług publicznych. Każda ze stron – przy tym – czerpie ze współpracy własne korzyści – proporcjonalne do swego zaangażowania.

W Polsce odtworzenie majątku trwałego oznacza, że nakłady inwestycyjne brutto w sektorze dostarczania infrastruktury publicznej powinny wynieść w latach 2011–2022 około 1150 mld zł. Roczna luka finansowa (brakujące środki w sektorze publicznym) w latach 2011–22 wahać się będzie pomiędzy 116 mld zł, a 197 mld zł (w cenach stałych 2009 r.). Wyjściem z tej sytuacji jest realizacja projektów w partnerstwie publiczno – prywatnym, w których po stronie partnera prywatnego leży obowiązek zapewnienia finansowania projektu lub realizowanie projektów hybrydowych polegających na połączeniu finansowania projektu ze środków publicznych, prywatnych oraz pozyskanych z Unii Europejskiej.

Rozwój partnerstwa publiczno–prywatnego w Polsce oraz wzrost zaangażowania finansowego sektora prywatnego mogą skutecznie przyczynić się do zniwelowania luki finansowej, gdyż Traktat z Maastricht nakazuje „wyprowadzenie” finansowania inwestycji infrastrukturalnych poza budżet jednostek samorządu terytorialnego. Doprowadziło to w wielu państwach europejskich np. Hiszpanii, Portugalii i Włoszech do dynamicznego rozwoju projektów z zakresu PPP oraz wzrostu kapitałowego zaangażowania sektora prywatnego.

Dla sektora publicznego świadczymy następujące usługi z zakresu finansowania zewnętrznego: 

  • przeprowadzanie analiz przed realizacyjnych wraz z raportem podsumowującym, w tym badanie koncepcji Projektu, zaproponowanie i przeanalizowanie możliwych wariantów i wybór odpowiedniej koncepcji realizacji, określenie założeń prawnych, ekonomicznych, finansowych, organizacyjnych i technicznych Projektu, testowanie rynku, rekomendacja modelu inwestycji;
  • wsparcie w procesie wyboru partnera prywatnego i zamknięcia finansowego składające się w szczególności z takich elementów jak: przygotowanie ogłoszenia, składanie i ocenę wniosków, przygotowanie i przeprowadzenie dialogu z wykonawcami, składanie i ocenę ofert, wskazanie wartości dodanej realizacji Projektu zgodnie z wybraną ofertą, przygotowanie umowy o PPP, zamknięcie finansowe Projektu, przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej koniecznej do pozyskania finansowania z funduszy UE;
  • wycena ryzyka związanego z projektami PPP;
  • testy rynkowe;
  • opracowywanie projektów umów PPP;
  • doradztwo przy prowadzenie postępowań na wybór partnera prywatnego/koncesjonariusza;
  • szkolenia z zakresu planowania, przygotowania i wdrażania oraz rozliczania przedsięwzięć realizowanych w formule PPP.

Dzięki współpracy z PKF podmioty publiczne zyskują:

  • przyspieszenie procesów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury,
  • szybsze wdrożenie projektów,
  • obniżenie całkowitych kosztów przedsięwzięcia,
  • polepszenie jakości usług publicznych świadczonych dzięki PPP,
  • możliwość generowanie dodatkowych przychodów.

Naszym Klientom zapewniamy również:

  • pozyskiwanie dotacji unijnych,
  • pozyskiwanie finansowania na rynku obligacji Catalyst,
  • wykup wierzytelności – doradztwo prawno-finansowe,
  • leasing zwrotny - doradztwo prawno-finansowe,
  • obligacje komunalne,
  • innowacje i transfer technologii - zarządzanie i komercjalizacja,
  • usługi doradcze w obszarze ochrony środowiska,
  • zamówienia publiczne,
  • zarządzanie inwestycjami.